قوانین جدید مهاجرت در فرانسه

برخی جزئیات در مورد قانون مهاجرت 2023 در فرانسه

پس از چندین ماه مذاکره، لایحه مهاجرت که ۱۸ ماه از آن اعلام شده بود، امروز سه شنبه در مجلس ملی فرانسه به تصویب قطعی رسید و ۳۴۹ نماینده رای موافق و ۱۸۶ نماینده مخالف پس از رای موافق اوایل عصر مجلس سنا به تصویب رسید.

این رای شورای ملی پس از اولین رد چند روز پیش از سوی شورای ملی صورت گرفت، این لایحه به کمیته مشترکی مرکب از هفت نماینده و هفت سناتور تقدیم شد که در صورت بروز اختلافات مداوم بین دو مجلس می توانند با یکدیگر ملاقات کنند.

از جمله مهم ترین نکاتی که می توانیم مورد توجه شما قرار دهیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ایجاد سهمیه سالانه مهاجرت: حتی اگر سهمیه ها به طور غیررسمی وجود داشته باشد، اکنون در قانون ذکر شده است و دولت باید هر سال سیاست مهاجرت خود را به مجلس ارائه کند که هر سال اجرای اقدامات انجام شده را کنترل می کند.
  1. تنظیم افراد « غیر مجاز » شاغل در مشاغل کم (ساختمانی، پذیرایی و غیره):

o یک مجوز اقامت «استثنایی» به تشخیص بخشداران و کارگر باید ثابت کند که در بیست و چهار ماه گذشته دوازده ماه در یک حرفه کم کار کرده است. کار دانشجویی یا فصلی مستثنی است

o قبل از صدور اجازه اقامت، بخشدار باید ماهیت کار با کارفرما، ادغام اجتماعی متقاضی، احترام به نظم عمومی، ادغام او، احترام به ارزش ها و اصول جمهوری را بررسی کند. بخشدار امکان امتناع از صدور عنوان را دارد حتی در صورت احراز تمام این شرایط. این اقدام فقط تا پایان سال 2026 اعمال خواهد شد.

o “گذرنامه استعدادیابی” ماده 6 با اجازه اقامت ساده با ذکر “استعداد” محدود به چهار سال جایگزین می شود. این برای فارغ التحصیلان دارای مدرک لیسانس +5 یا معادل آن، یا مشروط به درخواست یک شرکت نوآور که توسط یک نهاد عمومی به عنوان بخشی از یک پروژه تحقیقاتی به رسمیت شناخته شده است، محفوظ است.

o اقدامات متعددی برای تشدید کنترل بر مهاجرت دانشجویان اضافه شده است که در لایحه اصلی وجود ندارد. دانشجویان خارجی باید برای دریافت مجوز اقامت، ودیعه ای را ارائه کنند (دولت با این اقدام مخالفت کرد) و مدرک سالانه “ماهیت جدی تحصیل خود” را تحت مجازات لغو مجوز اقامت ارائه دهند.

 نیاز به ارائه سوابق کیفری پاک برای قانونمند شدن فردی که در حرفه ای با کمبود کار می کند

  1. تابعیت: حق خاک دیگر به صورت خودکار نیست، به این معنا که فرزندانی که در فرانسه از والدین خارجی متولد می شوند باید پس از رسیدن به سن بلوغ، یعنی در 18 سالگی، اراده خود را برای کسب تابعیت فرانسوی ابراز کنند. 

خوشبختانه اقدامات در متن اولیه با هدف افزایش مدت زمان ازدواج از 4 سال به 5 سال مورد نیاز برای بهره مندی از تابعیت و یا دو برابر شدن مدت اقامت (از 5 سال حضور در فرانسه به 10 سال!) امکان پذیر است. ادعای درخواست تابعیت توسط متن حاصل از کمیسیون مشترک پذیرفته نشد!

  1. الحاق خانواده:

– یک خارجی مقیم فرانسه تنها در صورتی می تواند درخواست الحاق خانواده را برای عزیزان خود ارائه دهد که بتواند ثابت کند که 24 ماه در فرانسه حضور داشته اند، در مقایسه با 18 ماه در حال حاضر، و شرایط مالی “ثبات و کافی” و “معمولی” دارند.

– متقاضی و همسر مورد نظر در درخواست الحاق خانواده باید به جای ۱۸ سال سن حداقل ۲۱ سال سن داشته باشند.

– سناتورها همچنین متقاضی را ملزم به داشتن بیمه درمانی برای خود و خانواده اش می کنند. بستگان متقاضی باید سطحی از زبان فرانسه را نشان دهند که به آنها امکان “ارتباط اولیه” برای “ارضای نیازهای واقعی” را می دهد.

“ارضای نیازهای ملموس”

سپس برخی از اقدامات مربوط به حق پناهندگی، اخراج و به ویژه کمک های مالی که خارجی ها می توانند از آن در فرانسه بهره مند شوند که مشروط به شرایط سخت تری است.

در نهایت تصریح می شود که آقای امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه موضوع را به شورای قانون اساسی ارجاع داده است تا شورای قانون اساسی در مورد مطابقت کلیه مفاد این قانون با قانون اساسی فرانسه رای دهد.

در نتیجه، تصویب قانون در حال حاضر به ما اجازه نمی دهد که بدانیم در چه شرایطی و در چه تاریخی قانون مهاجرت در نهایت اعمال خواهد شد.

از تعیین قرار ملاقات با شرکت ما برای مشاوره حقوقی با ما در مورد وضعیت شخصی خود دریغ نکنید.